Koncerty i wydarzenia
JBL SRX910 na stadionie we Włoszczowej – koncert Nocnego Kochanka
Choć pogoda w tym roku nie rozpieszcza, sezon plenerowy działa pełną parą. Gdziekolwiek się nie obejrzymy – koncerty, wydarzenia miejskie, pikniki, imprezy sportowe, a teraz już i festiwale. Firmy rentalowe pracują w pocie czoła, dostarczając sprzęt i wsparcie techniczne, by każdy event brzmiał jak najlepiej.

Wraz z nimi pracuje sprzęt nagłośnieniowy, który musi być nie tylko wydajny, ale również niezawodny, elastyczny i przygotowany na wszystko, co może przynieść letnia scena.
Podczas gdy systemy VTX są obecnie wykorzystywane na największych scenach w Polsce, mniejsze zestawy z rodziny PRX obsługują lokalne eventy. My z kolei skupiamy się na systemach średniego formatu, a konkretnie – na SRX900, a jeszcze dokładniej – na modelu SRX910, który coraz śmielej wkracza na rynek.
Ostatnio SRX900 (24 szt. SRX 910, 12 szt. SRX928S i 8 szt. SRX906LA) został przetestowany w wymagającym akustycznie miejscu – na stadionie miejskim we Włoszczowej.
System nagłośnił m.in. koncert zespołu Nocny Kochanek, a stanowisko FOH znajdowało się aż 30 metrów od sceny. To prawdziwe wyzwanie dla każdego zestawu.
Rozmawialiśmy z realizatorem dźwięku Wojciechem Cichockim, odpowiedzialnym za realizację dźwięku tego koncertu.
Cichocki to doświadczony fachowiec, współpracujący z wieloma topowymi zespołami i artystami, m.in. Nocnym Kochankiem, Acid Drinkers, Decapitated, Anną Wyszkoni czy zespołem Łzy, który zawsze stawia na jakość i niezawodność.
Jak system sprawdził się w praktyce?
Zapytaliśmy Wojciecha Cichockiego o kilka szczegółów:
Jakie były pierwsze wrażenia ze współpracy z systemem SRX910 w warunkach stadionu miejskiego?
Tak – to był klasyczny stadion miejski w małej miejscowości. Obszar odsłuchu „teoretycznie” był do 50m od sceny. FOH stał ok 30m od linii P.A. czyli dosyć daleko. Nie była to zbyt komfortowa sytuacja do realizacji koncertu rockowego tzn. przy tej wielkości sceny – jej szerokości i wysokości powieszenia systemu PA - i charakteru samego systemu PA.
Czy konfiguracja SRX910 spełniła oczekiwania pod kątem zasięgu i spójności brzmienia na dużej powierzchni?
Jednak system PA JBL SRX910 był bardzo dobrze przygotowany i w miejscu gdzie był REALNY obszar odsłuchu – czyli do 25m od sceny system grał bardzo ładnym, spójnym, dynamicznym dźwiękiem. Powyżej 30m koncert był czytelny, bez większych zniekształceń. Do 30m system grał równo, szeroko bez efektu grzebienia w całym słyszalnym paśmie. Pomijam fakt, że powyżej 30 metra nie było potrzeby grania :)
Co było największym wyzwaniem podczas tego konkretnego wydarzenia?
Technicznie, Artystycznie, Towarzysko i Profesjonalnie - nie było tu większych wyzwań.
Czy uważasz, że SRX910 sprawdzi się jako system główny na wydarzeniach średniego formatu?
System na pewno sprawdzi się na wydarzenia średniego i małego formatu. Kwestia ilości, miejsca i charakteru samego eventu. Wiadomo, że na koncert rockowy czy pop-music trzeba będzie przewidzieć tego systemu więcej. Na typowe „lajcikowe” imprezy „miejskie” odpowiednio mniej. Natomiast bez wątpienia jakość dźwięku samego systemu jest bardzo bobra i nie odbiega znacząco od dużych „referencyjnych” systemów.
Jak zaznaczył sam realizator, „JBL Professional gra zawsze dobrze”. SRX910 może i nie był zaprojektowany z myślą o stadionach, ale jak pokazuje praktyka – w odpowiedniej konfiguracji daje sobie radę znakomicie. A przecież w tej branży nie ma miejsca na kompromisy. Gdy wydarzenie trwa, liczy się jakość, niezawodność i efektywność.
Sezon dopiero się rozpoczął, a przed nami wiele wydarzeń, w których głośniki JBL Professional będą miały okazję pokazać, na co je stać. My trzymamy rękę na pulsie i będziemy obserwować kolejne realizacje z udziałem systemów z serii SRX900.
