Teatr Polski w Szczecinie przeszedł gruntowną metamorfozę, stając się jednym z najnowocześniejszych obiektów kulturalnych w Polsce.
Po długich latach przygotowań i prac modernizacyjnych, otworzył swoje podwoje na zupełnie nową erę sztuki i rozrywki, oferując publiczności nie tylko unikalne doświadczenia teatralne, ale także nowoczesne udogodnienia.

Praca nad projektem nie tylko wymagała koordynacji wielu różnych dziedzin technicznych i kilku działów w strukturach firmy, ale także musiała być zgodna z rygorystycznymi harmonogramami budowlanymi i teatralnymi.
Pierwszym wyzwaniem było zrozumienie specyfiki Teatru Polskiego oraz jego potrzeb technicznych i artystycznych. Nasza firma musiała dokładnie przeanalizować istniejącą infrastrukturę teatru oraz nową część w budowie, aby dostosować proponowane rozwiązania do konkretnych wymagań i oczekiwań. To obligowało nie tylko dogłębnej analizy, ale także stałej komunikacji z zespołem inwestora.
Sam proces projektowania nie był prostą drogą. Aby wybrać rozwiązania najskuteczniejsze, spełniające oczekiwania użytkownika nasz zespół zastosował szereg pomiarów i testów na przewidywanych do instalacji głośnikach. Maciej Barański, doświadczony projektant, specjalista ds. systemów nagłośnieniowych w ESS Audio wykonał szereg pomiarów w komorze bezechowej, w celu uzyskania maksymalnej pewności zastosowania danego rozwiązania w tym obiekcie.
Kolejnym wyzwaniem było zaplanowanie i koordynacja działań w trakcie modernizacji i rozbudowy. Prace budowlane, instalacyjne oraz techniczne musiały być dokładnie zsynchronizowane, aby uniknąć opóźnień i zapewnić terminowe ukończenie projektu. Ponadto, ESS Audio było przygotowane na ewentualne zmiany i niespodziewane problemy, które mogłyby pojawić się w trakcie procesu budowlanego.
Ostatecznie udział ESS Audio w modernizacji i rozbudowie Teatru Polskiego w Szczecinie był nie tylko wyzwaniem logistycznym, ale także testem zdolności naszego zespołu do elastycznego dostosowania się do zmieniających się warunków i potrzeb projektu. Dzięki starannej organizacji, profesjonalizmowi i zaangażowaniu, nasza firma była w stanie sprostać wszystkim wyzwaniom, dostarczając teatrowi nowoczesne rozwiązania, które już od uruchomienia umożliwiają szersze działania w świecie sztuki aktorskiej.

Naszą podróż po obiekcie zacznijmy od sceny im. Jana Banuchy zlokalizowanej w starej części budynku. Scena ta jest klasycznej budowy, pudełkowej.
Kolejnym punktem jest sala Kameralna, która na etapie projektowania została nazwana salą Eksperymentalną, a to ze względu na jej ruchomy charakter, czyli pełną elastyczność działania podczas organizacji spektakli. Jest to najmniejsza sala w nowej części obiektu, ale za to z widownią, którą można różnie zaaranżować, i została równie w pełni wyposażona w nowoczesne rozwiązania.


W sali znajdują się też dwie cyfrowe konsolety Soudcraft Vi5000 wraz z 2 szt. 64-kanałowymi stageboksami Vi STB 64/32. Dystrybucja sygnałów odbywa się za pośrednictwem sieci Dante.
W Sali Włoskiej jednostką centralną matrycy sygnałowej jest BSS Audio BLU-100, a do nasłuchu akcji scenicznej służą 2 szt. mikrofonów AKG C747 i 2 szt. C 1000S oraz wykorzystano 2 szt. JBL PRX912. Warto też wspomnieć, że salę wyposażono w system wspomagania osób słabosłyszących- działający w systemie WiFi, marki Listen Technologies model LW-100P-02.
W TPS mamy media serwery AV Stumpfl Pixera Two i rozbudowany system dystrybucji sygnałów wideo bazujący na transmiterach AMX DXL-TX-4K60 i DXL-RX-4K60. W szafach rack znajdziemy takie urządzenia jak matryce AMX DGX1600-ENC. Sygnały wideo przesyłane są z nich do kilkunastu różnych projektorów, które mogą być przewieszane, ustawiane i wykorzystywane w zależności od potrzeb danej produkcji. Tymczasem w całym budynku zarządzanie całą siecią wideo odbywa się wprost z tabletów pracujących pod kontrolą oprogramowania Android, poprzez system sterowania AMX zbudowany w oparciu o jednostkę AMX NX-3200.
Ostatnim punktem jest sala Szekspirowska, którą na tle innych odróżniają większe możliwości technologiczne i amfiteatralne, a to dzięki specjalnie zaprojektowanej widowni, na której widzowie zasiadają na trzech poziomach (parter i dwa piętra balkonów) i architektonicznie nawiązuje to do sceny elżbietańskiej Teatru Globe w Londynie. Jej głównym celem jest, aby właśnie w tej sali wystawiane były wielkie polskie i europejskie klasyki.

Nowoczesne rozwiązania techniczne sprawiają, że Teatr Polski w Szczecinie nie tylko nadąża za współczesnymi trendami, ale także staje się ich prekursorem w dziedzinie sztuki i rozrywki. Dzięki nowemu wyposażeniu i infrastrukturze teatralnej, publiczność może cieszyć się niezapomnianymi spektaklami, koncertami i wydarzeniami kulturalnymi na najwyższym poziomie.
Nowe sale widowiskowe, wyposażone w najnowocześniejsze technologie, otwierają drzwi na szerokie możliwości artystyczne i zachęcają do odkrywania magii teatru w całej jego pełnej okazałości. Teatr Polski w Szczecinie, z możliwościami i świeżym spojrzeniem na sztukę, powrócił po rozbudowie, by kontynuować jeszcze szerzej swoją misję jako serce kulturalne miasta i miejsce niezapomnianych artystycznych przeżyć. Nasza firma po zakończeniu projektu z dumą patrzy na kolejny punkt na mapie instytucji kulturalnych, który przez lata będzie służył zarówno widzom jak i aktorom.