Wyczucie charakteru dźwiękowego pomieszczenia może być równie ważne jak jakość monitorów. Odbicia w pomieszczeniu mogą powodować szczyty i zaniki w paśmie przenoszenia, które potroją liniowy obszar działania monitorów. Innymi słowy, monitory są ważne, ale jeśli pomieszczenie jest źle skonfigurowane, może to oznaczać bardzo wiele. Istnieją dwie główne strategie zarządzania tymi odbiciami w pomieszczeniu: pozycjonowanie monitorów i obróbka. Dowiedz się krok po kroku, jak uzyskać odpowiednie ustawienie monitorów w Twoim pomieszczeniu.
Szybki przewodnik
- Umieść swoje monitory wzdłuż najkrótszej ściany
- Utwórz trójkąt równoboczny pomiędzy każdym z monitorem a punktem znajdującym się ~0,5 metra za głową
- Zachowaj minimalną odległość 1 metra pomiędzy Tobą a każdym z monitorów
- Unikaj umieszczania przedmiotów pomiędzy Tobą a monitorami
- Umieść głośniki wysokotonowe na poziomie uszu i pod lekkim kątem
W dalszej części artykułu przyjrzymy się bardziej dogłębnie nauce audio dotyczącej rozmieszczenia głośników. Przedstawimy konkretne praktyki stosowane przez profesjonalistów i inżynierów akustycznych w branży, aby znaleźć odpowiednią dla siebie pozycję odsłuchową.
Pozycja odsłuchowa
Podczas konfigurowania domowego studia, pierwszym krokiem jaki powinieneś wykonać jest znalezienie odpowiedniej pozycji odsłuchowej w Twojej przestrzeni.
Zacznij od zwrócenia się w stronę najkrótszej ściany. Twoja przestrzeń odsłuchowa powinna być wyrównana z długością pomieszczenia. Dzięki temu będziesz dalej od dudniących szczytów niskich częstotliwości, które gromadzą się wzdłuż tylnej ściany i w narożnikach.
Odległość od ściany będzie się różnić w zależności od wielkości pomieszczenia, ale dobrym punktem odniesienia jest reguła 38% autorstwa uznanego projektanta studyjnego Wesa Lachota. Reguła 38% mówi, że w prostokątnym pomieszczeniu, najlepsza pozycja odsłuchowa znajduje się w odległości 38% drogi do pomieszczenia od najkrótszej ściany. Unikaj umieszczania pozycji odsłuchowej bezpośrednio na środku pomieszczenia. Istnieje prawdopodobieństwo, że pracujesz w prostokątnym pomieszczeniu, co oznacza, że ma ono null basowy, który zbiera się bezpośrednio na środku. Null ten występuje zarówno w poziomie jak i w pionie, więc będziesz chciał również uniknąć umieszczenia miejsca odsłuchu bezpośrednio w pionowym centrum pokoju.
Wes zaleca również zachowanie minimum 60 cm od tyłu głośników do tylnej ściany. Jest to z pewnością przydatna zasada, ale zrozumiałe jest, że w mniejszych pomieszczeniach nie jest to wykonalne.
Efekt graniczny
Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę podczas ustawiania monitorów, jest zjawisko zwane efektem granicznym. Efekt graniczny opisuje sytuację, w której sygnały dźwiękowe odbijające się od ściany za monitorami zakłócają sygnał pochodzący z nich. Występuje on szczególnie w przypadku częstotliwości basowych, ponieważ są one bardziej dookólne niż wysokie częstotliwości.
Kompensacja efektu granicznego
Istnieje kilka sposobów na skompensowanie efektu granicznego:
Umieść monitor blisko ściany i zastosuj obróbkę akustyczną, aby pochłonąć wszelkie częstotliwości, zanim zostaną one odbite. Chociaż nie zneutralizuje to całkowicie niskich częstotliwości, nie zaszkodzi, a może jedynie pomóc w oczyszczeniu dolnej części pasma średniego.
Umieść swoje monitory wystarczająco daleko od ściany, tak aby odbite częstotliwości były poza obszarem słyszalności. Ta metoda jest zalecana tylko dla osób posiadających wystarczająco duże pomieszczenia. Dla Kali Audio LP6, na przykład, odpowiedź schodzi do 39 Hz, więc można je ustawić 2,1 metra odległości od tylnej ściany.
Użyj EQ, aby skompensować efekt graniczny. Jeśli kupiłeś monitory Kali Audio, to na tylnej części masz wbudowane korektory, które są łatwo dostępne. Podczas gdy wszelkie problemy związane z efektem granicznym powinny być łagodzone za pomocą fizycznych środków, takich jak absorpcja i właściwe umiejscowienie w pierwszej kolejności, EQ może być świetną opcją, aby uzyskać poprawę dźwięku.
Ustawienie poziome i pionowe
Większość monitorów to tradycyjne 2-drożne monitory półkowe, takie jak Kali Audio LP-6 i LP-8. Monitory 2-drożne mają głośnik niskotonowy i wysokotonowy, które wykazują wzór interferencji ze sobą. Producenci często dołączają falowód, który kontroluje wzór promieniowania głośnika wysokotonowego, kompensując w ten sposób interferencję pomiędzy dwoma przetwornikami. Większość głośników 2-drożnych jest przeznaczona do ustawienia w pozycji pionowej. Poziome umieszczenie tych jednostek może spowodować pewne niepożądane zakłócenia, rezonans i może negatywnie wpłynąć na obraz stereo.
Niektóre monitory, jak Kali Audio IN-8 są zaprojektowane tak, aby funkcjonować w dowolnej pozycji jako źródło punktowe. Mogą one być umieszczone na boku. Ponieważ wysokie częstotliwości mają tendencję do bycia bardziej kierunkowymi, a niskie częstotliwości mają tendencję do bycia bardziej dookólnymi, zorientowanie głośników wysokotonowych na zewnątrz poszerzy obraz stereo i utrzyma niskie tony bardziej wyśrodkowane. Można to porównać do miksowania perkusji; generalnie będziesz utrzymywał stopę w centrum, a overheady będą miały większe spectrum stereo.
Jeśli masz subwoofer
Niektórzy zalecają umieszczenie subwoofera w rogu, aby zwiększyć jego moc. Podczas gdy to sprawi, że subwoofer będzie wydawał się głośniejszy poprzez wzbudzenie wszystkich możliwych częstotliwości rezonansowych w pomieszczeniu. Może to skutkować nierówną charakterystyką częstotliwościową i "jednogłosowym basem". W konfiguracji 2.1 (2 zestawy główne i 1 subwoofer), sugerujemy rozpoczęcie od ustawienia subwoofera w centrum pomiędzy dwoma zestawami głównymi. Jeśli niskie tony nie brzmią prawidłowo przy centralnym ustawieniu kanału, należy zastosować metodę "pełzania" subwoofera. Umieść subwoofer w pozycji odsłuchowej i powoli czołgaj się po pokoju, podczas gdy subwoofer odtwarza utwór, który jest ci znany. Gdy znajdziesz miejsce, w którym subwoofer brzmi najlepiej, zaznacz to miejsce i umieść tam swój subwoofer!
Następny krok...
Gratulacje! Twoje monitory są dobrze ustawione.