„To był prawdopodobnie największy na świecie koncert nagłośniony za pomocą mikrofonów Austrian Audio. Zrealizowanie koncertu wielkiej orkiestry symfonicznej to nie lada wyzwanie! Jeszcze przed koncertem Filharmonii Poznańskiej nasza agencja ViolinArt posiadała już arsenał mikrofonów Austrian Audio: mieliśmy 16 mikrofonów CC8, 4 x OC818, 4 OC18, OC16 i OD5, ale bez dodatkowych mikrofonów nie mogliśmy zagrać koncertu. Z pomocą przyszły dwie firmy: ESS Audio (polski dystrybutor Austrian Audio), który szybko sprowadził dla nas 20 mikrofonów CC8 oraz wypożyczalnia Mateusza Szternela, Music Service, która udostępniła swoje 4 x CC8 i 2 x OC16”
– powiedział Radek Barczak, realizator dźwięku podczas koncertu.
Mikrofony Austrian Audio są niekonwencjonalne i nie kopiują pomysłów innych producentów. Jedną z najważniejszych cech jest ich liniowa charakterystyka częstotliwościowa, bez sztucznego podbicia górnego pasma. Sygnał jest przechwytywany z pełnymi, precyzyjnymi szczegółami i gładkim hi-endem, który naturalnie przenosi brzmienie instrumentów orkiestrowych.
„Pierwszy raz pracowałem z mikrofonami Austrian Audio OC818 w czasie pandemii w 2020 roku, kiedy organizowaliśmy serię koncertów muzyki klasycznej na żywo z Zamku Królewskiego na Wawelu w Krakowie. Mieliśmy wtedy wpisane w riderze mikrofony AKG C414 XLS i Neumann KM184. Wtedy pierwszy raz postanowiłem porównać je z modelem OC818” – powiedział Radek Barczak, który uważa, że mikrofony Austrian Audio mają bardziej naturalny dźwięk. Przekazują go dokładnie tak, jak go słyszymy. „Większość mikrofonów ma wzmocnione górne pasmo. A teraz wyobraź sobie 60 mikrofonów pojemnościowych na scenie z 12 modułami systemu liniowego z każdej strony sceny i kontrabasami oraz wiolonczelami niemal bezpośrednio pod nimi – a każdy mikrofon ma wzmocnioną górne pasmo? Dzięki naturalnej, liniowej charakterystyce częstotliwościowej mikrofonów Austrian Audio nie ma potrzeby stosowania dużej ilości korekcji i nie trzeba walczyć o uzyskanie naturalnego brzmienia skrzypiec w pełnym zakresie częstotliwości – również w górze pasma”.
Mikrofony pojemnościowe Austrian Audio sprawdzają się dobrze w wielu różnych sytuacjach - na perkusji, na instrumentach solowych lub sekcjach (skrzypce, wiolonczela, a także trąbka, puzon i waltornia), jako główna para stereo do nagłaśniania orkiestry, ale również na wzmacniaczach gitarowych, wzmacniaczach basowych i głośnikach Leslie. Na wokalach sygnały OC818 / OC18 i OC16 bardzo dobrze znoszą kompresję.
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej wystąpiła w Koninie w składzie 20 skrzypiec, 7 altówek, 6 wiolonczeli, 4 kontrabasy, harfa, 4 waltornie, 2 flety + piccolo, 2 oboje, 2 klarnety, 2 fagoty, 3 trąbki, 3 puzony, 4 kotły, gran casa, werbel i 2 statywy perkusyjne. Ponieważ Radek Barczak wybrał odpowiednie mikrofony dla każdego instrumentu i sekcji – CC8 na cały kwintet smyczkowy, instrumenty dęte drewniane i perkusję, OD5 na kotły i werbel, OC818, OC18 i OC16 na instrumenty dęte blaszane oraz dodatkową stereofoniczną parę OC18 nad dyrygentem i OC18 z dodatkowym mikrofonem typu shotgun AKG C480B ULS CK69 do skrzypiec solo, dla uzyskania dobrego miksu wystarczyło dopasować odpowiednie wzmocnienie na przedwzmacniaczach STUDER do Soundcraft Vi1000 i większość pracy została wykonana. Nie trzeba rzeźbić EQ i ratować się przed sprzężeniem z nagłośnieniem frontowym.
Odtworzenie brzmienia orkiestry polegało na opóźnianiu sygnałów z poszczególnych mikrofonów w celu dopasowania czasowego do stereofonicznej pary XY z OC18 nad głową dyrygenta. Ostateczny szlif został dodany do dźwięku przez pogłosy Lexicon z konsoli Soundcraft Vi1000 i zewnętrzny procesor pogłosu Roland SRV-330 z 1993 roku ze wspaniałym pogłosem przestrzennym 3D. Rezultatem było pełne i naturalne oddanie brzmienia orkiestry dla publiczności.
Podczas koncertu użyto następujących mikrofonów:
- 40 x CC8
- 4 x OC818
- 6 x OC18
- 4 x OC16
- 4 x OD5
- 1 x AKG C480B ULX CK69
- 1 x Neumann MCM114 (harfa w pudle rezonansowym)
Realizacja miksu i omikrofonowanie: Radek Barczak / Agencja Artystyczna ViolinArt
Realizacja dźwięku: FOTIS SOUND
Ekipa dźwiękowa: Przemysław "Tonsil" Koserczyk, Andrzej Drygas, Moris, Jacek Edward Minecki, Tomasz Koserczyk
Zdjęcia: Anna Chadaj (Przegląd Koniński), Emilia Kierzyńska (Filharmonia Poznańska), Radek Barczak (Agencja Artystyczna ViolinArt)