Reżyser wideo z Miami i przedstawiciel NewTek jednoczą siły, by ratować uznany cykl jazzowy w obliczu katastrofy COVID-19
"Jestem po prostu zdumiona jakością produkcji realizowanej za pomocą systemu NewTek"
– powiedziała Alana Perez - dyrektor Pinecrest Gardens (parku botanicznego, w którym znajduje się słynna Banyan Bowl w Miami).
„To jest tak dobre, jak każdy koncert, który widziałam w telewizji. To wygląda, jak przedstawienie na Broadway’u. To jest Hollywood.”
Przez ostatnie jedenaście lat Banyan Bowl był domem dla premierowej serii koncertów jazzowych na południowej Florydzie.
„To najbardziej magiczne miejsce koncertowe na świecie”
– powiedziała Perez.
Biorąc pod uwagę naturalny splendor Banyan Bowl w Miami, z delikatnie kołyszącymi się palmami i tropikalnym słońcem, trudno się z nią nie zgodzić.
Producent i reżyser filmowy Daniel Sell wie, jak ważne są te coroczne koncerty dla lokalnej społeczności i świata jazzu. Kiedy usłyszał, że pandemia grozi wymazaniem tegorocznego programu, Sell był przerażony.
„Groziło nam, że koncerty zostaną całkowicie odwołane”
– powiedział.
Jako muzyk, który występował w Banyan Bowl, był bardzo zdeterminowany, by do tego nie dopuścić.
PANIKA, ROZCZAROWANIE I PRZERAŻENIE
„Nie potrafię opisać paniki, rozczarowania, jakie towarzyszą nam w życiu podczas pandemii”
– powiedziała Perez.
„Wiedziałam, że nasze koncerty, nasz park, nasze programy rekreacyjne, nasze festiwale, wszystko będzie zagrożone.”
„Dwa dni przed tym, jak Grace Kelly, wyśmienita saksofonistka, piosenkarka, autorka tekstów i performerka miała tu wystąpić, musiałam zadzwonić do niej do Bostonu i odwołać koncert. To był chyba najgorszy dzień w moim życiu”.
PROROCZA ROZMOWA TELEFONICZNA
"Danny Sell, wieloletni przyjaciel Pinecrest Gardens, który wielokrotnie występował na naszej scenie, przyszedł do nas i powiedział: „Mogę pomóc wam to zorganizować”
– powiedziała Perez.
Złożenie pakietu do produkcji koncertu jako wirtualnej, subskrypcyjnej serii okazało się trudniejsze niż się wydawało, głównie z powodów finansowych. Nikt nie był pewien, ilu miłośników jazzu będzie chciało płacić za oglądanie koncertów z domów. Aby przyciągnąć widzów i utrzymać ich przez cały cykl ośmiu wydarzeń, było jasne, że wirtualne transmisje będą musiały utrzymywać wysoki standard obrazu i dźwięku.
„Kiedy początkowo podałem Pinecrest Gardens budżet na realizację produkcji z wykorzystaniem całego sprzętu, który moim zdaniem powinien być używany, wyśmiali mnie, bo wiedzieli, że to nie będzie możliwe”
– powiedział Sell.
„Na szczęście posiadam TriCaster Mini, więc podjęliśmy decyzję o zbudowaniu komplementu sprzętowego systemu wokół tego urządzenia i nagle liczby zaczęły lepiej wyglądać. To, co nam naprawdę pomogło, to fakt, że Jesse Miller, dyrektor generalny Midtown Video z Miami, zaoferował nam niesamowitą ofertę na wynajem kamer PTZ w zamian za sponsoring. To sprawiło, że budżet spadł do poziomu, w którym byłem poniżej mojego limitu, a potem wszystko inne po prostu się ułożyło.”
Alana Perez zgadza się z tym.
„Dzięki hojności Midtown, byliśmy w stanie uratować muzykę, jesteśmy im za to dozgonnie wdzięczni.”
ŁATWE TAK
Według prezesa Midtown, Jesse'ego Millera, decyzja była łatwa.
„Banyan Bowl jest ceniony w lokalnym środowisku. Dobrze znamy to miejsce i zaangażowanie się w transmisję serii koncertów jazzowych na żywo było dla nas łatwym wyborem. Jesteśmy członkiem społeczności południowej Florydy, a oni wyraźnie potrzebowali naszej pomocy.”
Jako jeden z największych sprzedawców sprzętu NewTek na południowym wschodzie, Miller jest bardziej niż dobrze zaznajomiony z zaletami produktów tej marki, a w szczególności TriCaster. Zgadza się z Sell'em, że było to idealne narzędzie do produkcji transmisji na żywo.
„TriCaster jest idealnym narzędziem do produkcji każdego wydarzenia streamingowego” - powiedział Miller. „Kiedy musisz zmieścić swój sprzęt na małej powierzchni, TriCaster, w swojej roli narzędzia ‘do-wszystkiego’, jest solidnym wyborem”.
Według Millera, fakt, że TriCaster pozwala użytkownikom na przełączanie kanałów z wielu kamer, nagrywanie, livestream, włączenie dodatkowych kamer i zewnętrznych komputerów dla grafiki i monitorów, wszystko w jednym pudełku, jest ogromną zaletą.
„Jeśli potrzebujesz wprowadzić te wszystkie różne komponenty i funkcje do swoich produkcji i pracujesz z ograniczonym budżetem, TriCaster naprawdę to robi za znacznie mniej niż koszt dodania wszystkich tych komponentów indywidualnie. TriCaster jest świetny dla każdej produkcji, ale szczególnie dla wielokamerowych wydarzeń wirtualnych. To jest to, gdzie naprawdę się wyróżnia od innych systemów.”
PIĘĆ GODZIN DO PREMIERY
Jest godzina trzecia w Banyan Bowl, ciepłe, lutowe, sobotnie popołudnie w Miami. Słońce pojawia się i znika z pola widzenia za szachownicą białych, puchatych chmur na tle głębokiego, lazurowego nieba. Już za pięć godzin na scenie pojawi się legenda puzonu Wycliffe Gordon, a członkowie szesnastoosobowego zespołu zaczynają się zbierać, do przeprowadzenia próby dźwięku. W prowizorycznym pokoju kontrolnym, który został urządzony w małym pomieszczeniu pod trybunami, Sell przeprowadza swoją ekipę przez próbę.
Dźwięk rzadkich akordów wybijanych na fortepianie i saksofonie biegnie leniwym echem wzdłuż kopuły geodezyjnej nad głową. Zespół zaczyna zajmować swoje miejsca w społecznie rozproszonej konfiguracji scenicznej. Podczas gdy zespół się dostraja, operatorzy kamer zajmują się sprawdzaniem swoich wskaźników tally i interkomów, przygotowując się do nadchodzącej próby. Za nimi wznosi się las ponad pięciuset pustych miejsc siedzących.
W tym sezonie w Banyan Bowl wystąpili już tacy luminarze jazzu jak John Secada, nagrodzeni Grammy wokaliści Dee Dee Bridgewater i Kurt Elling, a także Glenn Miller Orchestra. Za niecałe dwa miesiące odbędzie się finałowy koncert tegorocznego sezonu, na którym wystąpi The Manhattan Transfer, co będzie zwieńczeniem niezwykle udanej próby ocalenia muzyki. W pokoju kontrolnym Sell omawia nadchodzące show ze swoim dyrektorem technicznym i bawi się iPadem, który leży przed nim na blacie. „To jest klucz do produkcji” - mówi, trzymając wyświetlacz w ręce.
PEŁNE WYKORZYSTANIE MAKR: WYŚWIETLACZ IPADA ZAPROJEKTOWANY NA ZAMÓWIENIE
Oprócz kamer obsługiwanych przez człowieka, Sell ma do dyspozycji trzy kamery PTZ BirdDog. Aby ułatwić korzystanie z nich, Sell skonfigurował na swoim iPadzie shotbox, który pozwala mu wybrać dowolne z kilkudziesięciu gotowych makr dla każdego programu. Po naciśnięciu jednego przycisku Sell może obrócić kamery, aby uzyskać ujęcie sekcji dętej lub perkusji, zainicjować powolne zbliżenie, ustawić wszystko w pozycji wyjściowej po zakończeniu każdego numeru muzycznego, a także zainicjować takie funkcje, jak obsługa wbudowanych playerów multimediów.
DODANIE NAJWYŻSZEJ ELASTYCZNOŚCI DZIĘKI SYSTEMOWI NDI
Jak więc podłączyć siedem kamer do miksera, który ma tylko 4 wejścia?
Odpowiedź jest prosta. NDI, (Network Device Interface), rewolucyjna technologia firmy NewTek, która umożliwia urządzeniom pracującym z sygnałami wideo komunikację, dostarczanie i odbieranie wideo w wysokiej rozdzielczości poprzez sieć komputerową. NDI tworzy wzajemnie połączone środowisko produkcyjne, w którym każde urządzenie może połączyć się z każdym innym dając nam nieograniczone możliwości dla produkcji na żywo.
W przypadku Daniela Sella, używa on NDI nie tylko do podłączenia dodatkowych kamer do swojego TriCastera, ale także do podłączenia wyjścia z komputera, na którym tworzy grafikę i napisy przy użyciu oprogramowania NewBlue FX Titler 4.
„Mój interfejs iPada jest przeprojektowywany dla każdego show”
– mówi Sell, pokazując mi swoje urządzenie.
„Zacząłem serię używając TriCastera Mini z wejściami HDMI, więc miałem tylko cztery wejścia przewodowe. Wszystkie cztery kamery dla operatorów są SDI, a ja potrzebowałem więcej. Kiedy więc chciałem dodać kilka kamer do ujęć point-of-view, musiały one wszystkie zostać włączone do TriCastera poprzez NDI.”
„Gdy patrzę na wszystkie rzeczy, które są robione jako wydarzenia livestream w erze COVID, duże produkcje, które są najbardziej dopracowane, to wszystkie są robione z NDI i TriCaster"
– powiedział Sell.
„Wszyscy używają różnych kamer, różnych urządzeń streamingowych i oprogramowania, ale istota tych systemów wydaje się być taka sama. Wszystkie są zbudowane wokół NDI i TriCasterów.”
WETERAN TRICASTERÓW
Sell jest długoletnim użytkownikiem NewTek'a, a jego pierwszy kontakt z TriCasterem miał miejsce kilkadziesiąt lat temu.
„Moim pierwszym TriCasterem był TriCaster Broadcast, który był systemem SDI o standardowej rozdzielczości,”
„Przyzwyczaiłem się do interfejsu, a potem, gdy Midtown Video miało na sprzedaż demo TriCaster Mini, kupiłem go. A kiedy zacząłem używać i odkryłem wszystkie rzeczy, które mogę z nim zrobić, przekonałem się do nowej wersji. Największą rzeczą w TriCasterze jest dla mnie możliwość używania makr, dzięki którym dokonuję wszystkich moich zaprogramowanych wyborów kamer i ich pozycji.”
Jako w pełni zadeklarowany zwolennik TriCastera, Sell szkolił również innych w zakresie obsługi sprzętu, w środowisku edukacyjnym, korporacyjnym i rządowym. Nic dziwnego, że najłatwiej jest mu szkolić młodszych użytkowników.
„Ale każdy, kto ma doświadczenie z jakimikolwiek operacjami komputerowymi, może bardzo szybko opanować podstawy”
- mówi.
„Niektóre z zaawansowanych operacji, takich jak nadawanie tytułów i makra wymagają nieco dłuższego szkolenia, ale konfiguracja, zwłaszcza jeśli TriCaster znajduje się w jednym miejscu, jest bardzo prosta i szybka do nauczenia.”
PRZEDSTAWIENIE ŚWIATU JAZZAID NA ŻYWO
Słońce zaczyna opadać poniżej horyzontu południowej Florydy, przebijając się przez kurtynę palm tańczących na delikatnej bryzie. Próba dobiegła końca i ekipa produkcyjna jest gotowa do udania się na przerwę obiadową, a do livestreamu i koncertu pozostały niecałe dwie godziny. Gdy zapada zmrok, kolorowe światła zapalają się i zaczynają oświetlać wielopłaszczyznową kopułę, która przykrywa siedzenia i scenę, tworząc zawrotną falę odbitego światła. W prowizorycznym pokoju kontrolnym Daniel Sell dopracowuje szczegóły przygotowań do dzisiejszego koncertu. W połowie cyklu koncertów 2021 Daniel Sell zastanawia się nad tym, jak dobrze koncerty w Pinecrest Gardens przebiegały do tej pory.
„Z każdym koncertem dowiaduję się coraz więcej o tym, jak działają kamery BirdDog i trochę podrasowuję sposób używania wszystkiego”
– powiedział Sell.
W rzeczywistości, transmisje koncertów odniosły taki sukces, że po trzecim koncercie, Sell zmienił TriCaster Mini na TriCaster 460, który dał mu dodatkowe wejścia. Z ulepszonym TriCasterem w swoim arsenale produkcyjnym Sell używa teraz swojego TriCastera Mini podłączonego poprzez NDI, aby służył jako dodatkowy czterokanałowy odtwarzacz.
„Miałem trzy miesiące na przygotowanie się do pierwszego koncertu z tej serii i poszło bardzo dobrze"
– wspomina.
„Ale za każdym razem, gdy to robimy, dostosowujemy oświetlenie, dźwięk i cieniowanie kamery. Ostatni koncert, który zrobiliśmy, wyglądał najlepiej i mamy nadzieję, że dzisiejszy będzie wyglądał jeszcze lepiej.”
Według Perez, po tym jak początkowo nie była pewna, czy ktokolwiek będzie chciał płacić za oglądanie koncertów na żywo, reakcja na tegoroczną serię była przytłaczająca.
„Mamy teatr z 500 miejscami i na każdy koncert zapełnialiśmy te miejsca. Nasi widzowie są bardzo lojalni. Ale moim papierkiem lakmusowym dla sukcesu livestreamu były dodatkowe pojedyncze bilety, które zaczęły się pojawiać. Z każdym koncertem mamy ich coraz więcej.
Mieliśmy widzów w Europie (we Włoszech, Niemczech, Anglii, Portugalii). Jesteśmy w Brazylii. To jest Banyan Bowl na całym świecie. Nie mogę być bardziej podekscytowana niczym, niż tym, że ludzie spoza naszego sąsiedztwa wiedzą kim jesteśmy. To było nasze wyjście na cały świat.”