Inżynierowie dźwięku obsługują w swojej karierze wiele imprez. Niezależnie od tego, czy miksują lokalne zespoły w małych klubach, czy obsługują artystów koncertowych FOH, muszą być przygotowani na podejście do każdego występu z takim samym poziomem opanowania i profesjonalizmu, aby zapewnić wysokiej jakości sztukę zarówno dla wykonawców, jak i publiczności. Ale co zrobić, kiedy natkną się na TEN zespół - wiesz, ten niedoświadczony, który nie do końca wie, jak poprosić o to, czego potrzebuje, lub dać Ci to czego potrzebujesz, aby upewnić się, że brzmią najlepiej jak potrafią?
Kiedy jesteśmy zatrudniani na jedną sztukę, poziom doświadczenia zespołów, z którymi mamy pracować, może się znacznie różnić. Ten artykuł będzie zawierał wskazówki i techniki pozwalające osiągnąć solidny miks w każdej sytuacji, w tym jak komunikować się z zespołem, na czym skupić się podczas próby dźwięku i jak dopracować swój miks po rozpoczęciu koncertu. Chociaż ten przewodnik opiera się na użyciu cyfrowego miksera Soundcraft Ui16, większość z tych technik można zastosować do pracy na dowolnej konsolecie.
Soundcraft Ui16
Soundcraft Ui16 to zdalnie sterowany mikser cyfrowy, który może być jednocześnie połączony z maksymalnie dziesięcioma urządzeniami z systemami iOS, Android, Windows, MacOS i Linux za pomocą połączeń Wi-Fi lub Ethernet. Dzięki wbudowanemu przetwarzaniu sygnału firmy HARMAN z dbx, DigiTech i Lexicon, Ui16 daje użytkownikom możliwość miksowania 16 kanałów wejściowych za pomocą 4-pasmowego korektora parametrycznego, filtrów górnoprzepustowych, kompresorów, de-esserów i bramek szumów na każdym kanale. Miksy korzystają z trzech dedykowanych szyn efektów Lexicon dla reverbu, delaya i chorusa. Dodatkowe funkcje kontrolne obejmują podgrupy, grupy wyciszania i pełną możliwość przywoływania.
Panel przedni
Panel przedni zawiera solidne wejścia/wyjścia do podłączenia wejść, takich jak mikrofony, instrumenty i urządzenia odtwarzające, a także wyjścia takie jak głośniki PA, monitory i słuchawki.
Wyjścia główne
Interfejs użytkownika
Ui16 posiada dwa układy interfejsu użytkownika dla różnych typów urządzeń. Układ „Phone” jest świetny dla członków zespołu, którzy dla wygody miksują swoje własne monitory za pomocą telefonów. My skupimy się na układzie Tablet, który jest idealny do użytku z większymi ekranami, takimi jak iPad lub laptop.
Na stronie głównej, znajdziemy nasze fadery kanałów, fadery podgrup, fadery FX, fadery aux i fader stereo master. Wybranie opcji 'Mix Gain View' daje nam kontrolę nad wzmocnieniem przedwzmacniacza za pomocą głównego fadera. Wybranie 'Edit' na którymkolwiek z kanałów miksera otworzy pasek kanałów, pozwalając nam na dostrojenie EQ, kompresora i bramki dla każdego kanału.
Strona 'Aux Sends' pozwala nam wybrać ilość każdego kanału, którą chcemy wysłać do każdego wyjścia aux dla miksów monitorowych, podczas gdy strona 'FX Sends' daje nam kontrolę nad tym, ile z każdego wejścia jest wysyłane do efektów reverb, delay i chorus. Możemy również użyć tej strony do edycji parametrów dla każdego z silników FX. W menu 'Settings' znajdziemy opcje podłączenia do routera Wi-Fi lub Ethernet, zmiany hasła zabezpieczającego oraz zapisywania i przywoływania plików scen „show”
Pierwsze kroki
Dla wszystkich nadchodzących koncertów, istnieją cztery rodzaje pytań, które należy zadać przed rozpoczęciem czegokolwiek:
Skąd będzie pochodziło zasilanie? Jak dużo mocy będziesz miał? Jakiego rodzaju połączeń potrzebujesz do systemu zasilania? Ile osób będzie na widowni i gdzie ona się będzie znajdowała? Nie zapomnij rozważyć, gdzie będzie personel - ich opinia o Twojej pracy często wpływa na to, czy będziesz grał u nich kolejne koncerty.
Gdzie umieścisz główne głośniki PA, głośniki monitorowe i mikrofony? Właściwe rozplanowanie systemu pomoże Ci zmaksymalizować wzmocnienie systemu przed sprzężeniami. Kim są członkowie zespołu? Ilu ich jest? Na jakich instrumentach grają?
Stworzenie podstawowego, ogólnego pliku show jest pomocne w sytuacjach, kiedy masz ograniczony czas na przygotowanie miksu. W swoim pliku, wyraźnie oznacz kanały i pozwól na odrobinę elastyczności dla różnych typów zespołów - minimalna konfiguracja może zawierać kanały dla perkusji, basu, wejścia bezpośrednie dla klawiszy i gitar akustycznych oraz wejścia mikrofonowe dla gitar elektrycznych i wokali. Twoja ogólna lista wejść może wyglądać następująco:
Taka podstawowa konfiguracja będzie pasowała do większości zespołów. Dobrze jest pozostawić puste kanały, jeśli zespół nie używa wszystkich tych instrumentów. Trzymaj się spójnego systemu numeracji (od house left do house right, następnie od przodu do tyłu), który daje ci wskazówkę co do pozycji scenicznej każdego wejścia. Na przykład, Wokal 1 powinien być mikrofonem po lewej stronie (lub po prawej stronie sceny), a Wokal 4 będzie albo mikrofonem po prawej stronie, albo w niektórych przypadkach mikrofonem perkusisty. Jeśli ponumerujesz swoje monitory w ten sam sposób, łatwiej będzie Ci utrzymać miks w ryzach.
Możesz również wstępnie przypisać kanały do faderów podgrup, aby dokonać szybkich korekt w ogólnym miksie. Mając do dyspozycji tylko cztery podgrupy, dobrym pomysłem jest pogrupowanie wejść tematycznie takie jak np:
W tym samym czasie możesz korzystać z grup wyciszania (mute group), aby szybko wyciszyć wiele kanałów jednocześnie. Na przykład, mając wszystkie FX Returns na grupie mute, możesz wyłączyć FX pomiędzy utworami, podczas gdy mając wszystkie instrumenty na grupie mute, możesz wyciszyć zespół, ale zachować mikrofony wokalne otwarte, gdy konferansjer wygłasza komunikaty pomiędzy setami.
Próba dźwięku
Po sprawdzeniu, czy otrzymujesz dobry sygnał ze wszystkich kanałów, nadszedł czas na przeprowadzenie próby dźwięku z całym zespołem na scenie. Przekaż zespołowi swój plan gry i nie bój się udzielać im instrukcji, jak sprawnie przejść przez próbę dźwięku.
Skup się na tym, aby zespół był zadowolony z miksu monitorowego, zanim wybierzecie miks frontowy. Powiedz im z wyprzedzeniem, że chcesz przejrzeć listę wejściową po jednym kanale na raz, i podczas sprawdzania tego kanału, każdy członek zespołu powinien podnieść rękę, jeśli chce usłyszeć więcej danego instrumentu w swoim odsłuchu. Nie bójcie się poprosić członków zespołu o ściszenie wzmacniaczy na scenie, jeśli głośność staje się problemem, i upewnij się, że dajesz im wystarczająco dużo przez monitory, aby nie mieli pokusy podkręcenia głośności.
Kiedy członkowie zespołu będą już zadowoleni z tego, co słyszą na scenie, jest pora aby wyjść na scenę i rozpocząć miksowanie. Poproś zespół o zagranie jednego lub dwóch utworów, abyś mógł z grubsza ustawić miks, używając najpierw tylko głównych faderów. Być może trzeba będzie okiełznać kilka kanałów korektorem lub kompresją, albo wzmocnić wokal pogłosem i delayem, ale nie poświęcaj na to zbyt wiele czasu - zawsze możesz dokonać tych poprawek podczas kilku pierwszych utworów właściwego występu.
Czas na przedstawienie
Kiedy zacznie się występ, trzymaj się blisko zespołu przez kilka piosenek i daj im znać, gdzie mają Cię szukać, jeśli będą potrzebowali jakichkolwiek poprawek na swoich monitorach. Dobrym pomysłem jest również przejście się po sali, aby zorientować się jak Twój miks przekłada się na różne części pomieszczenia. Jedną z zalet korzystania z miksera opartego na tablecie, takiego jak Ui16, jest to, że możesz bezpośrednio poprawiać swój miks z dowolnego miejsca w pomieszczeniu, ale nawet jeśli korzystasz z tradycyjnej konsolety, taki spacer może pomóc Ci w ustaleniu następnego ruchu.
Kiedy już będziesz pewien, że członkowie zespołu nie będą potrzebowali więcej regulacji monitorów i że Twój miks brzmi dobrze w całym lokalu, nadszedł czas na zabawę i robienie tego, co potrafisz najlepiej. Spędź resztę występu dokonując drobnych poprawek, a jeśli używasz czasowych efektów opóźniających, upewnij się, że zsynchronizowałeś je z zespołem poprzez stukanie w tempo każdego utworu.