Serial Netflixa o cudownej szachistce z problemami, która w latach 50 i 60 ubiegłego wieku błyskawicznie awansowała w świecie profesjonalnych szachów, odniósł natychmiastowy sukces. W ciągu pierwszych czterech tygodni od premiery obejrzała go rekordowa liczba 62 milionów użytkowników. Jednak w związku z tym, że post produkcję komplikowały ograniczenia związane z Covid-19, zamiast pracować razem, część ekipy produkcyjnej musiała pracować zdalnie.
"W 2016 roku zobowiązaliśmy się do realizacji projektu, któremu nadaliśmy kryptonim „Cutting Room 2.0”. Misją było przeprowadzenie montażu dźwięku i filmu pracując równolegle tak, aby montażysta obrazu, reżyser i producenci mogli usłyszeć prawdziwą ścieżkę dźwiękową na każdym etapie, zamiast zadowalać się próbnymi wersjami miksu podczas montażu"Seria 7 obejmuje aktywne monitory referencyjne 708P i 705P, jak również wersje pasywne 708i i 705i. Wszystkie modele wyposażone są w przetworniki niskoczęstotliwościowe JBL Differential Drive oraz wysokoczęstotliwościowe przetworniki kompresyjne 2409H, zapewniające rozszerzony zakres dynamiki, ultra-gładkie pasmo przenoszenia powyżej 36 kHz oraz ekstremalnie niskie zniekształcenia przy wysokich poziomach ciśnienia akustycznego.
– wyjaśnił Stateman.
"Jednym z wyzwań, przed jakimi stanęliśmy, było znalezienie systemu studyjnego odsłuchu monitorowego, który sprostałby temu zadaniu. Dzięki monitorom 708 mogliśmy stworzyć nasze systemy odtwarzania 5.1 i 7.1. Spełniały one wszystkie nasze wymagania - brzmiały świetnie, były bardzo dynamiczne i łatwo konfigurowalne. Tuba kompresyjna i ogólna konstrukcja serii 7 była dla nas idealna".
Opatentowany przez JBL Image Control Waveguide zapewnia szeroki sweet spot z jednolitym, szczegółowym dźwiękiem zarówno w osi monitora, jak i poza nią. Punkty montażowe na górze, dole i z tyłu obudowy sprawiają, że monitory z serii 7 są idealne do zastosowań instalacyjnych, takich jak systemy odsłuchu Dolby Atmos, które wymagają głośników nad głową. Dodatkowo, aktywne modele 705P i 708P posiadają wbudowane układy cyfrowego przetwarzania sygnału (DSP), w tym EQ i opóźnienie dla łatwej kalibracji pomieszczenia, oraz port RJ-45 dla protokołu łączności HARMAN HiQnet.
"Inżynierowie JBL byli tak sprytni, aby zbudować monitory serii 7 w oparciu o kompresyjne przetworniki wysokich częstotliwości, które są znacznie bardziej przewidywalne niż kopułkowe głośniki wysokotonowe jeśli chodzi o przybliżenie środowiska, w którym miks będzie ostatecznie oceniany, czyli prawie jak w teatrze"Sale montażowe 5.1 i 7.1 w 247SND, wyposażone są w monitory JBL 708P obsługujące lewy, centralny i prawy kanał, kanały efektowe wykorzystują pasywne modele 705i zasilane wzmacniaczami Crown DCi 8|300. Członkowie ekipy pracujący zdalnie, otrzymali podobny zestaw składający się ze wszystkich aktywnych modeli serii 7, aby ułatwić konfigurację. Dodatkowo, główna sala zgraniowa w firmie 247SND, gdzie powstał ostateczny miks, wyposażona jest w 28 głośników JBL AC28/95 wyposażonych w dwa przetworniki 8”, obsługujących kanały efektowe.
– powiedział Stateman.
"Konstrukcja tych monitorów jest naprawdę niesamowita, jeśli chodzi o pracę w większych pomieszczeniach odsłuchowych. Jestem pewny tego, co produkujemy, więc bez względu na to, czy oglądasz i słuchasz na smartfonie, czy w głównej sali ComicCon na 15 000 miejsc, będzie to brzmiało dobrze."
"Dźwięk w postprodukcji to sport zespołowy, a wszystko kręci się wokół procesu zatwierdzania", wyjaśnia Stateman. "Możliwość posiadania jednorodnego punktu odniesienia w kwestii odsłuchu, jest bardzo ważna w kontekście dźwięku. To wspólne doświadczenie pozwala nam na porównywanie poziomów ciśnienia akustycznego i częstotliwości, które są odpowiednie dla historii, którą chcemy opowiedzieć. Głośniki odgrywają bardzo istotną rolę w rozwijaniu wspólnego doświadczenia związanego z poziomami odsłuchu i odpowiedzi częstotliwościowych."Krytycy i widzowie chwalili oprawę dźwiękową i muzykę serialu, a sam serial zdobył liczne wyróżnienia, w tym 11 nagród „Primetime Emmy”, dwa „Złote Globy” i trzy nagrody „MPSE Golden Reel” za efekty dźwiękowe, dialogi i muzykę. Pozytywne przyjęcie serialu wynika po części z zaangażowania Statemana w zapewnienie swojemu zespołowi możliwie najwyższej jakości jednorodnego i spójnego doświadczenia w zakresie odsłuchu - coś, co robi od lat i zamierza kontynuować.
Przez te wszystkie lata stworzyłem kilkadziesiąt stanowisk do edycji dźwięku, kupując ponad 50 sztuk 708 i 705. Są niezawodne i łatwe w konfiguracji. To bardzo spójny, dobrze zaprojektowany i wyprodukowany monitor. Myślę, że seria 7 jest kamieniem milowym kreatywności w dziedzinie postprodukcji dźwięku i prawdziwym ukoronowaniem osiągnięć JBL w zakresie projektowania i produkcji monitorów studyjnych”Referencyjny, odsłuchowy monitor studyjny JBL 705P i 708P
– powiedział Stateman.
JBL 70P i 708P to wyposażony w dwie końcówki mocy monitor odsłuchowy, przeznaczony do nagrywania i miksowania muzyki, postprodukcji radiowej i filmowej oraz produkcji telewizyjnych. Wykorzystuje te same, chronione patentem, technologie driverów oraz renomowane falowody JBL’a Image Control Waveguide, które można znaleźć w 708P bądź w flagowym M2, oczywiście w odpowiednio mniejszych wymiarach. Pomimo jego kompaktowych rozmiarów, dostarcza niespotykany dotąd poziom sygnału wyjściowego, znacznie przewyższający inne monitory studyjne o podobnych rozmiarach, co skutkuje większych zakresem dynamiki oraz zasięgiem pracy. Głośniki dostarczają bardzo rozległą scenę oraz niesamowitą precyzję dźwięku, niewielkie znaczenia ma tu wielkość twojego studia.